SEO (Search engine optimization, Web Positioning) to działania zmierzające do wypozycjonowania danego serwisu internetowego na jak najwyższe miejsce w wynikach zapytań do wyszukiwarek internetowych dla wybranych wyrażeń / słów kluczy.

Wbudowany w system zarządzania treścią Geopad CMS moduł SEO, którym mają Państwo możliwość samodzielnego zarządzania, ma duże znaczenie dla zindeksowania strony WWW w wyszukiwarkach internetowych (np.: www.google.pl, www.szukaj.wp.pl itp.). Moduł ten umożliwia dostęp do takich danych jak:

  • tytuł strony - tytuł strony pojawia się w górnym pasku tytułowym okna przeglądarki
  • opis strony (description) - krótki opis strony WWW, który w 2-3 zdaniach powinien wyjaśniać charakter i cel serwisu, a który widoczny jest nie na samej stronie tylko w wyszukiwarkach
  • słowa kluczowe - niewidoczna dla użytkowników, ani też nigdzie na stronie, lista słów/wyrażeń kluczowych opisujących stronę. Słowa te posłużą wyszukiwarce m.in. do katalogowania strony dlatego powinny być trafne i zgodne z profilem strony
Dodatkwo można włączyć/wyłączyć 2 funkcje:
  • tytuły artykułów w metadanych: opcja, która sprawia, że każda podstrona jest indeksowana w wyszukiwarkach wraz ze swoim tytułem, co dodatkowo wzmacnia pozycję strony oraz siłę poszczególnych słów kluczowych
  • dynamiczna zmiana tytułów: oprócz korzyści jak powyżej dla użytkowników widoczny jest inny tytuł strony, a co za tym idzie jej funkcje, szczególnie użyteczne gdy np.: strona firmowa jest połączona z oddzielnie istniejącymi modułami, jak sklep, forum, wersje językowe.

Prosty formularz składający się na ten moduł, nie wymaga od użytkowników specjalnej wiedzy technicznej czy informatycznej, jednak wiedza merytoryczna o pozycjonowaniu strony może przynieść dobry efekt w postaci jej odpowiedniego wypozycjonowania w wyszukiwarce, a co za tym idzie, zapewnić dużą liczbę odwiedzających i popularność serwisu.

Podstawowe zasady, o których należy pamiętać przy wpisywaniu słów/wyrażeń kluczowych do strony:

  • wpisując słowa/wyrażenia kluczowe należy unikać ogólników, a zamiast tego wskazane jest posługiwanie się specjalistycznym słownictwem branżowym
  • wskazane jest używanie synonimów lub innych bliskoznacznych sformułowań, czy odmian gramatycznych wyrazu
  • użyteczne jest określenie strategicznego obszaru geograficznego
  • wskazane jest również pogrupowanie słów kluczowych i wpisywanie ich wg. kolejności ważności, gdzie pierwszy wpis jest najważniejsze

Moduł SEO nie należy do części serwisu, którą należy często zmieniać, wręcz przeciwnie, zmian w tym module należy dokonywać rzadko i po ich uważnym przemyślenia. Pomocne informacje do podjęcia odpowiednich działań można uzyskać z modułu statystyk, który informuje m.in o źródłach odwiedzin, o tym pod jakimi hasłami strona WWW została przez użytkowników odnaleziona lub też czego oni sami szukali na stronie i oglądali najczęściej.

Najważniejsze korzyści zastosowanego rozwiązania:

  • dostęp i możliwość zarządzania tytułem, opisem oraz słowami kluczowymi strony
  • szybkość i prostota wprowadzania informacji tekstowych zamiast modyfikacji kodu serwisu oraz natychmiastowy efekt
  • kontrola nad zmianami ilości wejść na stronę WWW, w zależności od skuteczności słów/wyrażeń kluczowych
  • zapewnienie większej popularności serwisu oraz zainteresowania aktualną ofertą firmy przez odpowiednie ustawienie opcji w module SEO odzwierciedlających aktualne trendy w serwisie